AUTORIZARE INCHIDERE BALCOANE – BUCURESTI

EDITARI: Pentru o perioada nedefinita agenda de lucru nu ne permite sa intocmim documentatii in vederea obtinerii de autorizatii pentru inchiderea balcoanelor.

2021.08.16_EDIT:Primaria Sectorului 4 nu mai primeste asfel de cereri decat din partea Asociatiei de Proprietari, un proiect comun pentru tot blocul. Felicit primaria pentu aceasta masura !

2021.06.20_EDIT:Am primit doua telefoane de la utilizatorii site-ului care m-au informat ca nu mai este necesara autorizarea inchiderii balcoanelor / logiilor, dar nu au putut sa precizeze ce lege sau normativ aduc aceasta schimbare. Prin research in mediul online nu am aflat raspunsul si nici timp nu am investit ca sa contactez primariile sa obtin un raspuns oficial, scris. Prin urmare, ati ajuta comunitatea sa imi transmiteti aceste date ca sa le transcriu in acest articol, in cazul in care aflati voi raspunsul. Personal, consider ca ar fi o masura legislativa gandita gresit deoarece va permite macelarirea fatadelor constructiilor, inchizand individual prin solutii neunitare de materiale, culori si ceea ce este cel mai vizibil, proportia panourilor de tamplarie (impartirea suprafetelor vitrate).

Legea nr. 193/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, publicată în Monitorul Oficial nr. 873 din 30 octombrie 2019 22. La articolul 7, după alineatul (201) se introduc şase noi alineate, alineatele (202)-(207), cu următorul cuprins: […] (206) Pentru lucrări de închidere a balcoanelor/logiilor existente se va emite autorizaţie de construire în baza unei documentaţii de autorizare cu conţinut simplificat având următorul cuprins:

– memoriu de arhitectură,

– releveu,

– faţadă,

– propunerea de închidere a balcoanelor/logiilor şi avizul proiectantului iniţial sau, după caz, expertiză tehnică pentru unitatea locativă/spaţiul aflat în proprietatea solicitantului, indiferent de funcţiune.

Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor mentioneaza obligația proprietarilor: *de a comunica asociației și organului fiscal local orice schimbare a suprafeței construite sau utile, în cel mult 30 de zile de la încheierea lucrărilor. Nerespectarea acestei obligații atrage o amendă de la 200 la 1.000 de lei.

Incep prin a va descuraja sa inchideti balcoanele de la etajele locuintelor colective deoarece fatadele vor arata foarte rau din punct de vedere estetic si in momentul cand veti vrea sa vindeti apartamentul valoarea acestuia va scadea datorita urateniei constructiei. De regula, proprietarii nu reusesc sa demareze un proiect comun ca sa inchida cu aceleasi solutii unitare de materiale si constructive. Exista variante de inchideri frumoase atunci cand un arhitect gandeste un volum modern si echilibarat sau in armonie cu arhitectura casei care poate fi una cu oarecare istorie in spate, dupa caz. La etaj, balconul este substitutul gradinii casei pe care vreti de fapt sa o transformati intr-o sera in varianta optimista, sau intr-un depozit de muraturi in varianta nefericita. Cel mai adesea aveti nevoie doar sa inlocuiti tamplaria existenta cu una mai performanta la camera cu balcon, si sa demarati izolarea peretilor exteriori impreuna cu toti vecinii. Asociatiile de proprietari sa isi faca treaba si sa se inscrie in programele de reabilitare locuinte colective din primarii. Mai inteleg nevoia sa il inchideti ca sa va fie birou atunci cand lucrati de acasa, ar fi poate singura scuza, altfel, va asigur ca nu veti petrece prea mult timp in acest balcon inchis. Unii dintre voi aveti nevoie de protectie impotriva vantului dominant. Recomand panouri din sticla securizata, cat mai transparente, ca sa nu altereze estetica fatadelor.

Loggia sau balconul este locul de relaxare in aer liber, atunci cand nu ai chef sa iesi la o plimbare. Situarea la inaltime iti ofera o perspectiva frumoasa asupra cartierului. Balconul unui apartament amplasat la etajele inferioare ofera avantajul apropierii de coroanele copacilor. Recomand inlocuirea tamplariei existente cu una performanta si gasirea de solutii de termoizolare, dupa caz. Imi cer scuze ca ma repet.

Prin urmare, gasesc util doar sa construiesti la parter, atunci cand acesta nu exista. Deja “se afla in gradina”, prin pozitia privilegiata de a fi primul nivel locuit mai aproape de vegetatie pentru cei care au trait in copilarie la casa si se obisnuiesc mai greu cu traiul la etaje superioare. Personal, prefer locuirea la etajele superioare. Am locuit multi ani si la parter si la ultimul nivel la etajul 8 si clar sunt mai multe avantaje sus. In ziua de azi lifturile nu se mai defecteaza atat de des. Pentru confortul si siguranta celor care locuiesc apartamentul, balconul de la parter trebuie sa fie inchis. Acest balcon se va inscrie in proiectia balconului de la etajul 1.

Inchiderea de balcoane inseamna modificarea fatadelor si modificarea temei initiale de proiectare. Aceste modificari neautorizate sunt amendate cu valori uriase care pot ajunge la 100000 lei. Ca etape de lucru si numar de documente, construirea unui balcon la parter este aproximativ similara cu extinderea unei case, atunci cand nu exista deja un balcon si la acest nivel care sa aiba o placa din beton. In cazul mentionat, balconul va avea o fundatie, inchideri autoportante, parapet si ferestre. Din acest motiv si relatia cu vecinatatile, lista de aprobari cerute de catre departamentele de urbanism din cadrul primariilor este similara cu a extinderii unei case deja construite.

Pasii care sunt de urmat sunt urmatorii:
– membrii familiei sa se puna de acord cu ceea ce isi doresc de la acest balcon > sa devina un spatiu de birou, un loc de relaxare, un loc pentru depozitare sau toate la un loc?
– alegerea finala va duce in mod firesc la browser, veti cauta cu ajutorul internetului exemple de balcoane amenajate si probabil un arhitect
– rolurile arhitectului si structuristului nu pot fi ignorate, deoarece autorizatia de construire nu se elibereaza fara autentificarea documentelor care stau la baza obtinerii acesteia
– urmatorul pas important pe care il puteti face singuri este sa cereti la primarie un Certificat de Urbanism a carui eliberare / emitere legal dureaza in jur de 30 de zile, document din care veti afla care este lista cu avizele si acordurile cerute.

Varianta simplificata de autorizare a inchiderii de balcoane la etajele constructiilor ar fi prin asa-zisa SCHIMBARE DE TEMA pe motivul modificarii fatadelor, dar aceasta cale este posibila numai la constructiile relativ noi, prin concursul proiectantului initial al cladirii sau rugati dezvoltatorul sa va ajute in nume propriu prin desemnarea unui alt proiectant, acesta avand drept de proprietate asupra proiectului, odata ce l-a achitat. Depinde ce clauze de contract si conditionari a semnat cu proiectantul general initial.

LISTA cu documentele necesare autorizarii inchiderii balcoanelor situate la parter de bloc:

PASUL 1: Obtinerea Certificatului de Urbanism de la Primaria unde este arondat apartamentul (oficial dureaza 30 de zile, dar in Bucuresti nu se respecta acest termen)

  • Cerere tip semnata original de catre beneficiar sau imputernicit – 1 ex.
  • Imputernicire / delegatie de la firma, in cazul in care este proprietar o persoana juridica – 1 ex original semnat
  • Copie CUI / CIF in cazul persoanelor juridice sau copie CI in cazul persoanelor fizice. Delegatul firmei sa aiba rezerva o copie al CI si acesta, just in case ca va cere, Romania inca este tara in care ne acoperim de multe hartii, cand ar trebui sa predam digital si sa se arhiveze totul electronic pe servere dedicate.
  • Copia actului doveditor detinere proprietate – 1 ex.
  • Planurile cadastrale scarile 1: 2000 si 1: 500 – 2 ex. fiecare, planuri care vor deveni anexe ale Certificatului de Urbanism. In cazul in care nu le aveti, trebuie sa le obtineti de la OCPI (pentru Bucuresti) si costa 80 de lei. Daca nu aveti proprietatea actualizata la Cadastru, este rau, notarul care s-a ocupat de vanzarea-cumpararea apartamentului trebuie sa actualizeze cadastrul (intabularea)
  • Extras de Carte Funciara care se obtine online de la ANCPI si costa 20 de lei (trebuie sa va creati un cont pe site). Fizic, este de asteptat la cozi la OCPI si dureaza 3 zile in Bucuresti
  • Scurt memoriu in care sa descrieti necesitatea acestui demers / oportunitatea investitiei, daca afecteaza sau nu bilantul teritorial si vecinatatile, mentionati daca se realizeaza pe placa de balcon existent sau se va sapa fundatie, sau se va turna placa suport pe sol, etc.
  • In cazul blocurilor noi de obicei,  aflate foarte aproape de alte proprietati, ar fi bine sa schitati si amprenta la sol pe un plan scara 1: 500 cu indicarea cotei la care se afla de cea mai apropiata constructie permanenta si functiunea acesteia (locuire, comert, institutie publica, etc)
  • Taxa C.U. are valori mici (sunati si aflati de la primarie – URBANISM) si se achita in contul de impozite si taxe al primariei prin transfer bancar, sau la Posta Romana, sau la CEC, sau specific localitatii dumneavoastra
  • Cu 15 zile inainte de termenul de expirare de 1 an, puteti sa mai prelungiti inca pentru 1 an valabilitatea
  • Unele primarii mai destepte au inceput sa lucreze doar digital, informati-va in localitatea dvs. daca sunt chiar necesare si fizic sa fie depuse. Altfel pdf, sau scan si prin email. Achitarea taxei prin serviciile home-banking, totul se poate realiza online.

PASUL 2: Obtinerea Autorizatiei de Construire

Biblioraftul va cuprinde doua parti cu separator: exemplarul 1 pentru primarie si exemplarul 2 (mai subtire) cu documentele care se vor intoarce semnate la beneficiar.

EXEMPLARUL 1

Copii tip “xerox” (cu cateva exceptii pe care le voi mentiona) intr-un singur exemplar, ale documentelor:

  • Cerere tip + anexe cf L.50, cerere pe care nu o gasiti in format editabil pe internet, decat accidental. Cererea o semneaza beneficiarul, anexele le semneaza proiectantul.
  • Delegatie de la firma in cazul persoanelor juridice (sa aveti de rezerva si o copie a actului de identitate al deponentului)
  • Copie CUI / CIF (persoane juridice proprietar) sau copie CI in cazul persoanelor fizice
  • Copie notariala (original, nu tip xerox) a actului de proprietate
  • Extras de Carte Funciara care se obtine online de la ANCPI si costa 20 de lei (trebuie sa va creati un cont pe site). Fizic, este de asteptat la cozi la OCPI si dureaza 3 zile in Bucuresti
  • Copie Certificat de Urbanism si anexele desenate (planurile cadastrale de regula)
  • Releveu situatie existenta semnat de un cadastrist sau arhitect care sa cuprinda planul, o sectiune si cele 2 sau 3 fatade (dupa amplasament)
  •  Cateva fotografii relevante cu fatadele (zona apartamentului crop)
  • Expertiza tehnica semnata si stampilata de expert acreditat
  • DOSAR – ARHITECTURA:
  • Foaie de capat DTAC arhitectura
  • Referat si copie legitimatie verificator atestat MLPTL
  • Memoriu justificativ arhitectura semnat / stampilat de arhitect si verificator
  • Plan de situatie cu bilantul teritorial intocmit pe suport cadastral
  • Planse desenate (plan, sectiune, toate fatadele modificate si legaturile cu vecinatatile) semnate / stampilate de arhitect si verificator
  • Fotografiile cu existentul editate cu propunerea si incadrarea in coerenta estetica a fatadei, alinierea cu balcoanele superioare si ideal ar fi sa existe o unitate cu modul de impartire a canaturilor de ferestre ale balcoanelor inchise situate deasupra. Recomandarea este pentru sistemele pliabile sau glisante din gama rezidentiala usoara, cu profile de imbinare de numai 3 mm. Aspectul este de transparenta totala, modern, cu posibilitatea configurarii pe curb.
  • DOSAR – STRUCTURA
  • Memoriu, plan fundatii si detalii de fundatii, sau simplu placa turnata armata / dupa caz. Urmariti ce indica expertiza.
  • Referatele verificatorilor de proiecte acreditati MLPTL / MDRAP

AVIZE si ACORDURI ESTIMATE GENERIC (in cazul in care propuneti fundatii)
– mediu
– apa / canal
– energie electrica
– termoficare
– gaz
– salubritate
– telefonie

NOTA DESPRE EXPERTIZA TEHNICA A STRUCTURII:

Din 2019 nu se mai accepta de catre ISC doar acordul proiectantului initial al cladirii iar din 2020 nu mai este necesar acordul ISC (pentru Bucuresti – Ilfov, nu stiu in alte localitati care regulamentul) pentru orice fel de interventii. Nu am avut ragaz sa ma informez la primarii daca se mai cere acest acord si la inchiderea balcoanelor (intrebati telefonic la Urbanism).

ALTE DOCUMENTE:
– deviz estimativ
– acordul asociatiei de proprietari (update: al fiecarui proprietar de apartament din asociatie – unele primarii accepta doar de pe cate o singura scara, trebuie sa aflati de la primarie ce vor mai exact pentru ca difera de la un sector la altul si intre localitati)
– Certificatul de atestate fiscala la zi (nu mai vechi de 30 de zile), acel popular spus DITL
– aviz de conformitate de la primarie (doar la Sectorul 6 din capitala)

TAXE:
– taxe pentru fiecare aviz sau acord (intre 105 lei si 200-300-400 lei de la furnizorul de gaz)
– taxa pentru timbrul OAR – Ordinul Arhitectilor din Romania (taxa care intra in responsabilitatea investitorului, nu a arhitectului, cum gresit s-ar intelegere din asocierea de cuvinte)
– taxa pentru autorizatia de construire care se calculeaza 0.5% din valoarea devizului si se va regla la receptia lucrarii; sunt cazuri in care se cere si taxa pentru depozitare moloz, dar n-am intalnit si la lucrari atat de mici;

EXEMPLARUL 2

Copie dupa C.U. + anexele la C.U.  (planurile cadastrale) si identice (originale) dosarele de arhitectura si structura, cate 1 exemplar.

Informati-va la Primarie despre ceea ce urmeaza dupa obtinerea Autorizatiei, daca trebuie sa anuntati inceperea lucrarilor doar la Primarie sau si la Inspectoratul de Stat in Constructii (complicat este la parter cand sapati fundatii).  Autorizarea dureaza de la 1 luna (legal) la 6 luni sau chiar mai mult … depinde de primarie …

Autorizatia se prelungeste odata declarata inceperea lucrarii la ISC / primarie – dupa caz. In anexele la cerere privind termenele de executie scrieti un termen de minim 24 luni, puteti sa cereti mai mult, depinde de primarie insa ce vor scrie in Autorizatie, dar numai la investitiile mari se acorda termene mai lungi de 2 ani. La aceasta prelungire se va mai achita 30% din taxa de autorizare.

Recomandarea mea este sa intocmiti un deviz realist al acestei investitii, construirea unui balcon la parter de bloc cu fundatii sau numai placa, sa studiati comparativ cat ar mai trebui adaugat baneste pana sa va mutati la un apartament cu mai multe camere sau situat la etaj in acelasi sau intr-un alt bloc. Nu este necesar sa ne sunati pentru a obtine informatii legate de costul investitiei, deoarece in ultimii ani nu am mai intocmit astfel de proiecte sau devize si nu mai suntem informati despre preturi privind astfel de lucrari. Multumesc pentru intelegere !

arh. Livia Geambasu

TE PROCUPA DOAR SUBIECTE TEHNICE ? ITI RECOMAND SI ALTE ARTICOLE DIN BLOG:
Defineşte-ţi stilul, atunci când îţi reamenajezi casa !
Stilul Luxury
Cât costă serviciile unui designer de interior ?
amenajare-apartament-2-camere-design-interior-birou-arhitectura-rouavision-ro-Livia-Geambasu